onsdag, marts 21

”Hi! Where are you from?”…


… er altid det første spørgsmål, der ryger ud af munden på mig, når jeg i mine rejser møder en anden backpacker. Det har altid været et godt spørgsmål at stille for at komme i snak med den anden, den fremmede. Når vedkommende så stiller mig det samme spørgsmål, og jeg svarer ”From Denmark”, bliver jeg ofte mødt med skepsis. ”Nooooo”, svarer de som regel.  Jeg nikker ihærdigt og siger, at den er sgu god nok. Jeg giver dem den lange smøre om, at mine forældre er vietnamesere, men at jeg altså er født i Danmark og nu er ude at rejse. Den godtager de.  Det har fået mig til at tænke over, hvordan jeg skulle præsentere mig selv som – dansker eller vietnameser?   Da jeg var i Vietnam, troede de fleste ikke på, at jeg var vietnameser, men koreaner. Dem, der så kunne se, at jeg var af vietnamesisk afstamning, kunne samtidigt også godt se, at jeg ikke havde en vietnamesisk-lignende mimik og kunne deraf gætte, at jeg ikke var født og opvokset i Vietnam. Måske jeg bare skulle præsentere mig som koreaner, noget helt tredje? For det er netop det, jeg tror, at jeg er. Noget helt tredje. Noget, der er under forhandling, ligesom min identitet altid har været det lige fra barnsben af.   Det har især været pga. mine rejser, at jeg er blevet mere  bevidst om mit udseende og identitet, netop fordi man på kort tid møder mange mennesker fra forskellige lande, der alle er interesserede i én og sin nationale identitet. Det får én til at reflektere over,  hvem man er, hvordan man ser ud, hvilke værdier man har, ens holdninger og meninger om sit land og det land, man rejser i, og hvordan disse to lande adskiller sig fra hinanden eller også minder om hinanden osv.  I det hele taget hvordan man gerne vil præsentere sig selv, og hvordan man gerne vil opfattes.  Det at rejse til et andet land kan styrke ens nationale identitet og/eller få én til at genforhandle sin identitet.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar