tirsdag, marts 13

Når TV dikterer moden

af Christinna Færch Svensson


Vi så det for første gang for alvor omtalt da tv-serien Sex and the City gik sin sejrsgang verden over og angiveligt ansporede en hel generation (hvis ikke flere) af kvinder til ikke bare at lede efter en mand og have en stærk karriere og gode veninder, men især til at gøre alt dette iført lækkert tøj. Flere varemærker og brands steg eksplosivt i popularitet efter seriens hovedpersoner viste interesse for dem - det mest karakteristiske eksempel er måske sko-mærket Manolo Blahnik, der var Carrie Bradshaws yndlingsmærke, og som blev verdenskendt nærmest overnight af selvsamme grund.

Det er altså ikke noget ukendt fænomen at tv kan inspirere moden, ikke bare lokalt men på et mere globalt plan. Et andet og nyere eksempel på dette er den synlige effekt den amerikanske tv-serie Mad Men har og især har haft på modebilledet over de seneste par år. Hvor Sex and the city hovedsageligt øgede populariteten på en allerede eksisterende mode har Mad Men, med deres æstetisk ophøjede fortolkning af et retro-1960’er univers, formået at inspirere modebilledet til på samme måde at ny-fortolke denne stil. Det er ikke ualmindeligt at man i modeblade, i både USA og i Danmark og sikkert mange andre lande, refererer ikke til 1960‘erne men til en “Mad Men”-stil.

Senest har serien, i efteråret 2011, lagt navn og design til et kollektionssamarbejde med mærket Banana republic, hvor seriens kostumedesigner har været med til at fortolke de meget autentiske periode-kostumer fra serien til mere hverdags-venlige klædestykker til den moderne kvinde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar